Zmiany z wiekiem układu ruchu i składu ciała
Prowadzący: dr Ewa Nowacka-Chiari, Katedra Sportu i Promocji Zdrowia, WLNZ – UZ
Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych zmian w trakcie rozwoju człowieka w obrębie układu ruchu, a zatem układu kostnego, połączeń między kośćmi oraz układu mięśniowego. Przybliżając pojęcie osteopenia i osteoporoza szczególną uwagę zwraca się na zmiany inwolucyjne wyrażające się w obrębie szkieletu, zaś wyjaśniając pojęcie sarkopenia podkreśla się zmiany inwolucyjne mięśni szkieletowych. Słuchacze mają wyjaśnione pojęcie składu ciała, zaprezentowane kluczowe komponenty ciała ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem składnika tłuszczowego, tzw. ciała szczupłego, a w nim masy mięśniowej oraz całkowitej zawartości wody w ustroju. Poznają tendencje inwolucyjne zmian składu ciała z wiekiem wyrażające się spadkiem masy mięśniowej oraz wzrostem zawartości tłuszczu. Przyswajają pojęcie otłuszczenie wisceralne. Podane są także normy prawidłowej masy ciała i masy tłuszczowej. Słuchacze poznają metodę analizy składu ciała opartą na bioimpedancji (BIA).
Wczesne wykrywanie zaburzeń poruszania i równowagi –prewencja upadków
Prowadzący: dr Jolanta Chmielowiec, Zakład Zdrowia Publicznego, WLNZ – UZ
U osób starszych upadki i złamania, to poważny problem. Upadek wyglądający na niepozorny, w przypadku seniora, może nieść za sobą wiele negatywnych skutków związanych nie tylko z urazem fizycznym, ale również konsekwencjami psychicznymi. Większość upadków warunkowana jest wieloczynnikowo. Podejmowane działania prewencyjne zależeć powinny od czynników ryzyka. Duże korzyści w zapobieganiu upadkom przynoszą interwencje wielokierunkowe ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń fizycznych.
Rekomendacje na temat aktywności fizycznej seniorów
Prowadzący: dr Ewa Skorupka, katedra Sportu i Promocji Zdrowi, Prodziekan ds. Studiów i Studentów WLNZ – UZ
Treści wykładu zawierają zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia oraz towarzystw medycznych na temat najbardziej wskazanej aktywności fizycznej dla seniorów z uwzględnieniem jej częstotliwości, czasu trwania, intensywności oraz zalecanych form ruchu. Wskazują jak ważnym obszarem życia jest właściwie stosowana aktywność fizyczna w zapobieganiu i leczeniu problemów zdrowotnych u osób starszych i tzw. pomyślnym starzeniu się. Słuchacze odkrywają receptę na długowieczność.
Zasady żywienia seniorów
Prowadzący: mgr Iwona Bonikowska, Zakład Pielęgniarstwa WLNZ – UZ
Celem zajęć dotyczących zasad żywienia jest przekazanie wiedzy na temat zmian zachodzących w funkcjonowaniu układu pokarmowego u osób starszych, podstaw zbilansowanej diety oraz nabycie przez seniorów umiejętności właściwego wyboru produktów żywieniowych oraz komponowania posiłków.
Interakcje leków z żywnością
Prowadzący: dr Ewa Nowacka-Chiari, Katedra Sportu i Promocji Zdrowia, WLNZ – UZ; mgr Iwona Bonikowska, Zakład Pielęgniarstwa WLNZ – UZ
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat wpływu żywności na działanie leku lub substancji odżywczej w tym zwiększenie lub zmniejszenie biodostępności leku, poprzez zmniejszenie lub zwiększenie: wchłaniania, metabolizmu i wydalania leku. Celem pośrednim jest również zapobieganie występowaniu jatrogennych zespołów geriatrycznych.
Wczesna symptomy chorób neurodegeneracyjnych
Prowadzący: dr Agnieszka Nowicka, Zakład Pedagogiki Specjalnej, WPPiS – UZ
Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na symptomy wrodzonych, bądź nabytych postępujących chorób układu nerwowego. U podstaw tych chorób jest utrata komórek nerwowych. Przybliżona jest charakterystyka demencji czyli otępienia, w tym choroby Alzheimera oraz choroby Parkinsona i stwardnienia rozsianego. W etiologii tych chorób zwraca się uwagę na czynnik genetyczny, naturalne procesy inwolucyjne oraz czynniki zewnętrzne sprzyjające neurodegeneracji.
Komunikacja międzypokoleniowa – przełamywanie barier
Prowadzący: dr Dorota Niewiedział, Zakład Psychologii Rozwoju Człowieka, WPPiS – UZ
Właściwa komunikacja interpersonalna to problem dla wielu seniorów. Zauważono występowanie barier w rozmowie z dorosłymi dziećmi, w porozumiewaniu się z nimi na stopie partnerskiej, nieumiejętność aktywnego słuchania w relacji z wnukami. W czasie spotkań ze słuchaczami UTW przeanalizowano szereg sytuacji, w których różnice między pokoleniami są wyzwaniem dla seniorów. Słuchacze zobaczyli utrudnienia komunikacyjne: osądzanie, wyciąganie zdań z kontekstu, filtrowanie informacji. Wypracowali wnioski warunkujące płaszczyznę do nawiązywania dialogu, w tym nauczyli się aktywnego słuchania.
Wsparcie rodzin w opiece nad seniorem
Prowadzący: dr Dorota Niewiedział, Zakład Psychologii Rozwoju Człowieka, WPPiS – UZ
Opiekowanie się bliską osobą z zespołem otępiennym jest jedną z najbardziej stresujących form nieformalnej opieki, która zwiększa ryzyko zachorowań zarówno psychicznych, jak i somatycznych opiekuna. Czerpiąc inspiracje z psychoterapii systemowej słuchacze UTW mają okazję zapoznać się z propozycją czteroetapowego schematu rozwijania się obecności choroby Alzheimera w rodzinie. Uzyskują też wiedzę na temat wpływu tej choroby, przejawiającą się w konkretnych postawach opiekuna wobec chorego. W czasie zajęć uwypuklona jest rola systemu wsparcia dla opiekunów i ich psychoedukację.